3 tips til bedre lektiearbejde

Måske kæmper du eller dit barn med lektierne. Lektier er noget, man hurtigt kan køre sur i, og det kan give dårlig selvtillid. Læs med her, og få 3 tips til hvordan du klarer lektierne på bedst muligt. 

Søg lektiehjælp

Lektiehjælp hos Praxis kan gøre en stor forskel for skolearbejdet. Det er vigtigt at lave lektier, da det hjælper én til at lære. Det kan være rart at få hjælp til lektierne af en udefrakommende frem for mor, far, bror eller søster. De fleste ved, at man kan blive irritereret på sin familie som ingen andre. Det kan gøre, at lektierne bliver forbundet med frustrationer og negativitet.  Derfor kan det give en anden form for ro at have en ved din side, som ikke kender dig. Samtidig er lektiehjælperne meget dygtige, hvilket kan komme dig til gavn, da du højst sandsynligt kan opnå en bedre læring. En god skolegang, hvor der er styr på det faglige, kan give dig mere selvtillid, mod og gode oplevelser. 

Husk de rigtige rammer 

Først og fremmest er det vigtigt, at du finder et stille sted at sidde, så du kan koncentrere dig om dine lektier. Det nytter altså ikke noget, at du hele tiden bliver afbrudt. Sluk mobil og fjernsyn, så du kan fokusere på lektierne. Derimod kan det være en god idé at lave sine lektier i intervaller. Prøv for eksempel at sæt 30 minutter af, og hold 5 minutters pause. Det er de færreste, der kan sidde stille en hel dag uden pauser. Det giver en større udholdenhed, da man ved, der kommer en pause, hvor man kan tjekke mobilen. Samtidig er det også bedst, at du ikke laver dine lektier sent på aftenen, hvor du formentlig er træt.

Husk at energi er vigtigt

Før man begynder på sine lektier, kan det være vigtigt at have ordentlig energi. Det vil give dig et bedre overskud til at fordybe dig. Der er flere forskellige måder at få energi på. En af de vigtigste er søvn. Hvis du ligger flere timer hver aften og scroller på de sociale medier, kan det være en god idé i stedet at lægge mobilen væk, før du skal sove. En anden vigtig energikilde er dine madvaner. Først og fremmest er det vigtigt, at du spiser måltider i løbet af hele dagen og spiser med omtanke. Grøntsager, kød, fisk, æg og groft brød vil mætte i længere tid og dermed holde din energi oppe. Det kan også give et større overskud, hvis du dyrker sport i din fritid.